مجوز
تبلیغات
کد خبر : 988 تاریخ انتشار : 18 آوریل 2023

پایگاه خبری آریاسینما: کارگردان فیلم «آهنگ دو نفره» می‌گوید، برای ساخت این کمدی موزیکال با حساسیت‌هایی مواجه شده که یک فیلمساز زن در اولین تجربه‌ سینمایی‌اش سراغ فیلمی برای گیشه برود ولی او به توصیه عباس کیارستمی تلاش کرده نه تنها از ورود به سینمای تجاری پرهیز نداشته باشد بلکه نگاه مخصوص خود را در فیلمش دنبال کند.

به گزارش آریاسینما، «آهنگ دو نفره» اولین فیلم بلند سینمایی آرزو ارزانش است که به عنوان فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما، تعدادی تجربه‌ مستندسازی داشته و با وجود چند سال شاگردی عباس کیارستمی تصمیم گرفته مسیر فیلمسازی خود را با یک کمدی تجاری آغاز کند که از فردا، ۳۰ فروردین‌ماه روی پرده سینماها می‌رود.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این تجربه خود بیان کرد: ابتدا طرح «آهنگ دو نفره» که یک کمدی درباره موسیقی بود و آقای مصطفی زندی نوشته بود به دست من رسید که آن را دوست داشتم و بعد فیلمنامه را آقای بابک کایدان نوشت و در نهایت با آماده شدن فیلمنامه، آقای نوروزبیگی تهیه‌کنندگی فیلم را قبول کردند و برای پروانه ساخت فیلم و نیز مرحله ساخت پیگیری و حمایت کردند. البته چهار ماهی طول کشید تا فیلمنامه مجوز بگیرد چون گویا حساسیت‌هایی هم وجود داشت که من به عنوان یک فیلمساز زن، قصد دارم یک فیلم کمدی برای گیشه بسازم.

ارزانش درباره اینکه آیا واقعا این موضوع برای او به عنوان یک فیلمساز زن سختی‌هایی داشته چرا که بیشتر همکارانش سراغ فیلم‌های هنری و اجتماعی می‌روند، گفت: من معتقدم فیلم باید ساخته شود تا مردم ببینند و پول آن هم در بیاید. البته برای آن‌هایی که می‌گویند سینما یک هنر است احترام قائلم ولی من معتقدم سینما صنعت است هرچند سینما در ایران هنوز صنعت نیست بلکه یک سینمای بومی محلی است که شمایلی از سینمای صنعتی را نشان می‌دهد. سینمای صنعتی به این معناست که مثلا برای یک نقش چند بازیگر در اختیار داشته باشیم تا حق انتخاب وجود داشته باشد ولی ما زمانی که می‌خواستیم فیلم را کلید بزنیم دوران کرونا بود و بازیگرها یا کار نمی‌کردند یا بیشتر آن‌ها در سریال‌های شبکه نمایش خانگی با قراردادهای طولانی مشغول بودند. این‌ها کار را برای ما بسیار سخت کرد در صورتی که اگر سینما، در اینجا هم صنعت بود برای نقش‌های متفاوت کار را بهتر می‌شد پیش برد. همچنین ما برای فیلم به دنبال یک بازیگر – خواننده می‌گشتیم که بازیگر با ویژگی خوانندگی کم داریم و آقای فرزاد فرزین از معدود هنرمندان واجد شرایط بود که علاوه بر خوانندگی، تجربه بازیگری هم داشت.

تشویق کیارستمی برای ساخت فیلم تجاری!

ارزانش در پاسخ به اینکه اولویت خودش برای فیلمسازی چیست و آیا صرفا فیلم‌های تجاری و سرگرم‌کننده را می‌پسندد؟ گفت: به نظرم ساخت فیلم سرگرم‌کننده یا فیلمی که دغدغه‌های اجتماعی را مطرح کند، در کنار هم می‌تواند مهم باشد. منتها به شرایط هم بستگی دارد؛ دو سال قبل و زمانی که «آهنگ دو نفره» را ساختیم دوران شیوع کرونا بود که خیلی از مردم در خانه افسرده شده بودند و ما فکر کردیم که این فیلم می‌تواند مردم را بخنداند یعنی امیدوار بودم که اگر کمی خنده‌ هم به لب مخاطب بنشاند، موفق شده‌ایم چون در آن زمان براین باور بودم که باید به مردم امید داد و الان هم بر این باور هستم که باید فیلم سرگرم‌کننده و کمدی ساخته شود؛ البته خودم به فیلم‌های معمایی – پلیسی و جنایی هم علاقه زیادی دارم.

او یاداور شد:‌ برخی همکاران و دوستانم بخاطر سابقه‌ هنرجویی و شاگردی من نزد آقای عباس کیارستمی می‌گفتند که چرا می‌خواهی کمدی بسازی؟ جواب من این بود که وقتی ایشان زنده بودند یک بار گفتم که می‌خواهم فیلم کمدی – تجاری بسازم و ایشان استقبال کردند و گفتند کار خوبی می‌کنی اما نگاه خودت را داشته باش. من هیچ وقت این جمله را فراموش نمی‌کنم. فکر می‌کنم این فاجعه است که مثلا فیلمی در هنر و تجربه بسازم و اکران کوتاهی داشته باشد و بعد هم آن را در کمد نگه دارم. چرا باید وقت دیگران را هم بگیرم و هزینه زیاد هم صرف کنم تا آخر مخاطب زیادی فیلم را نبیند؟ من ترجیح می‌دهم فیلمی تجاری و مردم پسند بسازم و به نظرم این یعنی سینما.

ارزانش در پایان بیان کرد:‌ فیلم «آهنگ دو نفره» قرار بود مهرماه سال گذشته اکران شود ولی با توجه به شرایط جامعه و وضعیت سینماها، اکران را به تعویق انداختیم و در نهایت به اکران عید فطر رسیدیم. این یک فیلم کمدی رمانتیک موزیکال است که تلاش شده برای خانواده‌ها باشد و امیدوارم علاقه‌مندان سینما از آن استقبال کنند.

در «آهنگ دو نفره» بازیگرانی همچون احمد مهرانفر، بهاره کیان‌افشار، امیرحسین رستمی، فرزاد فرزین و علیرضا استادی ایفای ‌نقش‌کرده‌اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: چقدر مسیر زندگی‌مان با مسیر دود سیگار یکی است. هر دو به‌ سمتی می‌رود که دل‌مان نمی‌خواهد.

48 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :