مجوز
تبلیغات
کد خبر : 690 تاریخ انتشار : 31 دسامبر 2022

پایگاه خبری آریاسینما: گیشه سینمای آمریکای در سال ۲۰۲۲ با فروش ۷.۳۶ میلیارد دلار در حالی به کار خود پایان می‌دهد که حاکی از رشد ۷۲ درصدی نسبت به آمار سال گذشته است.

به گزارش آریاسینما و به نقل از اسکرین، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «ComScore»، گیشه ۲۰۲۲ آمریکای شمالی با ثبت ۷.۳۶ میلیارد دلار به لطف فروش فیلم‌هایی چون «تاپ گان: ماوریک» و دیگر دنباله‌های فیلم‌های «پلنگ سیاه» و «دکتر استرنج» و «دنیای ژوراسیک»، با رشد ۷۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه بوده است.

مجموع فروش پایان سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری را نسبت به فروش ۴.۵۷ میلیارد دلار سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد و از افزایش ۲۲۲ درصدی نسبت به فروش سالانه ۲.۲۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ در اوج بحران کرونا حکایت دارد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا فروش سینما در آمریکای شمالی به ۱۱.۳۹ میلیارد دلار رسیده بود و در سال ۲۰۱۸ نیز فروش رکوردشکن و تاریخی ۱۱.۹۲ میلیارد رقم خورد. رشد سالانه گیشه در آمریکا طی چند سال اخیر، امیدواری به ادامه این روند را در سال ۲۰۲۳ افزایش داده است.

پیش‌بینی شده که گیشه آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۳ به ۸.۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

نگاهی به پنج فیلم برتر گیشه آمریکا در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، «تاپ گان: ماوریک» با کسب ۷۱۹ میلیون دلار رتبه اول را به دست آورده و پس از آن «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» با ۴۳۲ میلیون دلار، «دکتر استرنج: در چندجهانی جنون» با ۴۱۱ میلیون دلار، «دنیای ژوراسیک: قلمرو» با ۳۷۶ میلیون دلار و انیمیشن «مینیون‌ها: ظهور گرو» با ۳۷۰ میلیون دلار، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

«آواتار: راه آب» با فروش ۳۵۸ میلیون دلار وارد سومین هفته اکران خود در آمریکا می‌شود و البته فرصت زیادی نیز در سال جدید میلادی پیش رو دارد. دنباله «آواتار» برای قرار گرفتن در رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای آمریکا در سال ۲۰۲۲ باید حداقل ۴۰۰ میلیون دلار قبل از پایان سال ۲۰۲۲ فروش داشته باشد.

این فیلم از تمام اکران‌های امسال به‌جز «تاپ گان: ماوریک» در اوایل سال ۲۰۲۳ پیشی خواهد گرفت و هم‌ اکنون دومین فیلم پرفروش اکران شده در سال ۲۰۲۲ در گیشه جهانی است. همچنین این فیلم یکی از تنها سه فیلم هالیوودی (در کنار تاپ گان مارویک و دنیای ژوراسیک: قلمرو) است که بیش از یک میلیارد دلار در سطح جهانی فروخته است.

(منبع: ایسنا)

55 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :