مجوز
تبلیغات
کد خبر : 378 تاریخ انتشار : 13 سپتامبر 2022

پایگاه خبری آریاسینما: ژان لوک گدار کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد سینماییِ فرانسوی_سوئیسی که از پیشگامان موج نوی سینما فرانسه شناخته می‌شد، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش آریاسینما و به نقل از ایرنا، گدار یکی از پیشگامان جنبش سینمایی موج نوی فرانسه بود که بی شک میتوان او را تأثیرگذارترین فیلم‌ساز فرانسویِ دوران پساجنگ نامید که با شیوه خود در روایت، تدوین، صداگذاری و فیلم‌برداری، فرم فیلم متحرک را متحول‌کرد.

به نوشته روزنامه لیبراسیون فرانسه، گدار امر وز – ۱۳ سپتامبر در ۹۱ سالگی درگذشت.

او مولف کامل فیلم‌های خود بود، اغلب در حال کارگردانی، مشغول فیلمنامه‌نویسی و دیالوگ‌نویسی بوده و در تدوین فیلم‌هایش نیز نظارت داشت.

گدار گاهی به عنوان کارگردان ظاهر میشد، گاهی در نقشی کوچک، گاهی نه به عنوان بازیگر، بلکه به عنوان یک سوژه مداخله‌گر. او نظریه‌پرداز سینما نیز بود.

گدار از دهه ۱۹۶۰ یکی از کسانی بود که محدودیت های زیبایی شناختی و روایی سینما را به عقب راند و موج نو را ترسیم کرد.

از این فیلمساز فرانسوی – سوئیسی در حدود ۶۰ سال فعالیت حرفه ای در سینما، بیش از یکصد فیلم بر جای مانده است.

گدار که اولین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۶۰ ساخت را فرزند هراسناک سینمای موج نو عنوان کردند  چرا که در دهه ۱۹۶۰ با تلاش جنجال گونه ای می‌خواست با نهادهای خشک و پژمرده سیاسی و اجتماعی بستیزد.

سرباز کوچک –  Le Petit Soldat، زن زن است –  Une Femme est une femme و گذران زندگی – Vivre sa vie از جمله آثار این فیلمساز فرانسوی – سوئیسی است.

«خداحافظی با زبان»، «کتاب تصویر»، «از نفس افتاده»، «تحقیر»، «برای همیشه موتزارت»، «در ستایش عشق و فیلم سوسیالیسم» از آثار گدار به شمار می روند.

69 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :