مجوز
تبلیغات
کد خبر : 1486 تاریخ انتشار : 21 اکتبر 2023

پایگاه خبری آریاسینما: محمود کلاری درباره جایزه‌ای که بابت فیلمبرداری «درخت گلابی» در ونیز ابداع شد، ناگفته‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، همزمان با جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نشست‌هایی برای آموزش فیلمسازی با برخی عوامل سینما و به میزبانی کمال تبریزی در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود که روز گذشته ۲۸ مهر ماه محمود کلاری – فیلمبردار فیلم‌های معروفی همچون «سرب»، «شیر سنگی»، «دلشدگان»، «سارا»، «از کرخه تا راین»، «همسر»، «قرمز»، «لیلا»، «ماهی و گربه» و «جدایی نادر از سیمین» است، در یکی از این نشست‌ها حاضر شد و نکته‌هایی را درباره فیلم «درخت گلابی» مطرح کرد.

او با یاداوری خاطراتی از کار با داریوش مهرجویی گفت: یک بار «مارکو مولر» -رییس جشنواره ونیز- به من گفت، ما برای فیلمبرداری در جشنواره جایزه نداریم اما برای فیلم «درخت گلابی» یک جایزه برای تو ابداع کردیم. البته من نتوانستم بگویم همه آنچه در فیلمبرداری «درخت گلابی» رخ داد، ایده‌های مهرجویی بود و من به خودی خود جرأت آن کارها را نداشتم.

«درخت گلابی» سال ۱۳۷۶ توسط داریوش مهرجویی ساخته شد و همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، نعمت‌الله گرجی، عباس شادروان، شهرام حقیقت‌دوست و جعفر بزرگی از جمله بازیگران آن هستند. این فیلم به عنوان یکی از عاشقانه‌های روشنفکرانه معرفی می‌شد که با وجود اظهارنظرهای متفاوت و مثبت منتقدان، فروش موفقی در گیشه نداشت.

در این نشست محمود کلاری از لزوم ارتباط خوب و وجود اعتماد بین کارگردان و فیلمبردار هم صحبت کرد؛ به نحوی که یک فیلمبردار بتواند خود را به دست کارگردان بسپارد.

در این برنامه که روز گذشته، ۲۸ مهرماه در پردیس ملت برگزار شد، کمال تبریزی هم از یک عهد سینمایی که در سینما با خود بسته بود گفت و بیان کرد: روز اولی که کارگردانی را شروع کردم با خودم عهد کردم همه تخصص‌هایی را که با آن‌ها سر و کار دارم، یاد بگیرم.

او خطاب به هنرجویان سینما تاکید کرد: شما به‌ عنوان یک کارگردان باید اطلاعات کافی درباره تخصص‌های سینمایی داشته باشید و مثلا وقتی با آهنگساز صحبت می‌کنید باید یکسری اطلاعات اولیه درباره موسیقی فیلم داشته باشید تا بتوانید ارتباط لازم را برقرار کنید. همچنین باید دانش تدوین را هم بدانید چون به نظرم کارگردانی که تدوین بلد نیست اصلا کارگردان نیست.

56 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :