مجوز
تبلیغات
کد خبر : 1294 تاریخ انتشار : 10 سپتامبر 2023

پایگاه خبری آریاسینما: «بیچارگان» ساخته «یورگوس لانتیموس» و «مرز سبز» به کارگردانی «آگنیشکا هولاند» دو فیلمی هستند که بالاترین شانس را برای دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز دارند.

به گزارش آریاسینما و به نقل از ایسنا، هشتادمین جشنواره ونیز به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان امشب (۱۸ شهریور، ۹ سپتامبر) با اعلام برندگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان خواهد داد و در سالی که فیلمسازان سرشناسی از «دیوید فینچر» و «لوک بسون»، «مایکل مان» و «میشل فرانکو» جدیدترین فیلم‌های خود را در بخش مسابقه اصلی رونمایی کردند، ظاهرا رقابت اصلی برای کسب جایزه شیر طلایی بهترین فیلم میان دو فیلم «بیچارگان» ساخته «یورگوس لانتمیوس» فیلمساز یونانی و فیلم «مسیر سبز» درباره بحران مهاجرت در اروپا به کارگردانی «آگنیشکا هولاند» فیلمساز لهستانی است که بیشترین نقدهای مثبت را به خود اختصاص داده اند.

دست «بیچارگان» به طلای ونیز می‌رسد؟
 بیچارگان

البته در نهایت تصمیم با هیات داوران بخش مسابقه اصلی به ریاست «دیمیا شزل» فیلمساز آمریکایی است و «جین کمپیون» کارگردان برنده جایزه اسکار و نخل طلا، «مارتین مک دونا» کارگردان برنده جایزه اسکار و «لورا پویتراس» مستندساز برنده جایزه اسکار و شیر طلایی ونیز در کنار «میا هانسن-لاو» کارگردان تحسین شده فرانسوی، «صالح بکری» بازیگر فلسطینی، «سانتیاگو میتره» فیلمساز آرژانتینی و همچنین «شو چی» بازیگر چینی، دیگر اعضای هیات داوران بخش اصلی ونیز را تشکیل می‌دهند.

تصمیم گیری در نهایت به این بستگی دارد که آیا هیات داوران قصد دارد با انتخاب خود بیانیه‌ای ارائه دهد یا خیر. فیلم «مرز سبز» یک کیفرخواست واضح از ادامه بحران اتحادیه اروپا و یادآور کسانی است که هنوز در مرزهای اروپا در حال مرگ هستند. شما فیلمی را به این فوریت پیدا نخواهید کرد و هر چقدر هم بدبینانه به نظر برسد، این موضوع ممکن است رأی داوران را تحت تأثیر قرار دهد. این بدان معنا نیست که فیلم فقط به یک پیام ارزشمند ادامه می‌دهد بلکه با کارگردانی درخشان «اگنیشکا هولاند» نیز همراه است و یکی از بهترین آثار او محسوب می‌شود.

دست «بیچارگان» به طلای ونیز می‌رسد؟
مرز سبز

اگر «مرز سبز» برنده شود، پس از «کلوئی ژائو» در سال ۲۰۲۰ (سرزمین آواره‌ها)، «آدری دیوان» در سال ۲۰۲۱ (اتفاق) و «لورا پویتراس» در سال گذشته (همه زیبایی و خونریزی)، برای چهارمین بار متوالی یک کارگردان زن، جایزه شیر طلایی ونیز را به خود اختصاص خواهد داد.

با این حال، به نظر می‌رسد شانس فیلم «بیچارگان» ساخته «لانتیموس» بیشتر خواهد بود و این فیلم می‌تواند در ادامه پیشگام فصل جوایز سینمایی و در نهایت جوایز سینمایی اسکار باشد، اتفاقی که در چند سال اخیر برای برندگان شیر طلایی ونیز روی داده است.

«بیچارگان» که نزد منتقدان نیز بیشترین محبوبیت را در میان ۲۳ فیلم بخش مسابقه اصلی داشته به نقش مردان و زنان از دریچه سنت‌های گوتیک در جامعه پرداخته است. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته «آلاسدایر گری» ساخته شده و  در آن بازیگرانی چون «اما استون»، «مارک رافلو»، «ویلم دفو»، «رامی یوسف» و «جراد کارمایکل» حضور دارند. داستان فیلم درباره یک زن جوان ویکتوریایی است که اقدام به خودکشی می‌کند اما توسط یک دانشمند دیوانه نجات می‌یابد. او به‌همراه وکیلی فاسد فرار می‌کند و به سفر ماجراجویانه سوررئالیستی به‌منظور خودشناسی و رهایی می‌رود.

در پیش‌بینی یورونیوز از برندگان جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۳، «بیچارگان» شانس اصلی کسب شیر طلای بهترین فیلم است و انتظار می‌رود جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم «مرز سبز» برسد.

بر اساس این پیش‌بینی، «شیطان وجود ندارد» ساخته کارگردان ژاپنی «ریوسوکه هاماگوچی» جایزه هیات داوران را به خود اختصاص خواهد داد و «بردلی کوپر» هم برای ساخت فیلم «مایسترو» شیر نقره‌ای برنده بهترین کارگردانی خواهد شد.

همچنین «لئا سیدو» برای فیلم «حیوان» ساخته «برتنارد بونلو» و «مدس میکلسون» برای فیلم «سرزمین موعود» به ترتیب شانس‌ نخست دریافت جایزه بهترین بازیگر زن و مرد هستند.

فیلم «خاطره» از «میشل فرانکو» نیز به عنوان برنده جایزه فیلمنامه ونیز معرفی شده و «کیلی اسپینی» هم برای ایفای نقش در فیلم «پریسیلا» ساخته «سوفیل کاپولا» به عنوان برنده جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه برترین بازیگر نوظهور جشنواره پیش‌بینی شده است.

37 views
نظرات

لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید

نام :
ایمیل :
نظر :